tjuvlyssnat.se

En mamma sitter med sin son ~6.
Sonen: Mamma, visst är ABBA en bra sångerska?
Mamman: Jo, fast ABBA är ju en grupp.
Sonen: Mm… Jag vet, men visst är hon bra?
Mamman: Men det är ju fyra olika personer i ABBA.
Sonen: Är Markoolio med?
Mamman: Nej inte i ABBA.
Sonen: Fast han är med i en grupp som också heter ABBA, och hon ser exakt ut som ABBA.

Två tjejer sitter och diskuterar vuxenlivet och hur det skulle vara att föda barn.
Tjej 1: Ja, och sen när jag är 30-35 så tror jag att jag kan tänka mig att skaffa barn. Antagligen via adoption.
Tjej 2: Adoption? Varför då?
Tjej 1: För att jag är lite rädd för att föda barnet själv. Plus att man kan ju hjälpa föräldralösa barn att få ett hem.
Tjej 2: Jag skulle aldrig kunna adoptera ett barn! Då vet man ju inte hur barnet kommer att se ut. Man kanske får en jätteful unge!
Tjej 1 (ironiskt): Ja, för man vet ju precis hur ens barn kommer se ut om man själv föder det…
Tjej 2 (seriöst): Ja, precis!

En mamma ~70 och hennes dotter ~40 står vid provrummen. Dottern skickar in kläder till mamman som hon ska prova. Efter ett tag kommer mamman ut.
Mamman: Men usch, jag ser ju gravid ut!
Dottern: Mamma, ingen skulle tro att du var gravid i din ålder!

Det är naturkunskapslektion och läraren pratar om jordens undergång.
Tjej ~17: Men det är ju hemskt att alla människor kommer att dö…
Läraren: Men du kommer ju ändå ha dött för länge sen.
Tjejen: Ja, jag ja. Men tänk så hemskt det blir för min farmors farmors farmor…

Två tjejer ~17 sitter och pratar om en kille.
Tjej 1 : När du var tillsammans med Filip hette han något mer än Filip på MSN då?
Tjej 2: Nej.
Tjej 1: Nu när jag är tillsammans med honom heter han Filip och ett hjärta.

Det är efter midnatt och en kille och en tjej ~20 sitter på spårvagnen och pratar högt. Båda två verkar vara ganska fulla.

Tjejen: Förresten, vad är det jag har hört om att du ska börja dricka vin? Det är ju jätteäckligt. Fast i och för sig, man blir full snabbt och det är billigt och…

Killen (avbryter): Ja, men det är inte därför.

Tjejen: Va?

Killen: Jag vill kunna dricka det på middagar och dylikt, som en social grej liksom. Inte för att bli full.

Tjejen (märkbart upprörd och helt seriös): Men vad är det som händer med folk egentligen?! Bara för att vi har fyllt 20 betyder inte det att vi måste börja tycka om alkohol, sluta skratta åt fisar och avsluta våra konton på Lunarstorm! Fan!
Ingen säger något mer och resan fortsätter under tystnad.


Två föräldrar ~35 står med sitt barn ~6 i kö till att betala sina varor.

Barnet (förvånat): Hörde ni?
Pappan: Va? Nej.
Barnet: Så det är så man gör…
Barnet ser fundersam och lurig ut.


Mor- eller farförälder står med sitt barnbarn ~5 vid läskkylen. De skojar och skrattar och pratar om vad pojken ska få för dricka.
Tanten: Vad ska vi köpa för dricka då, månntro?
Pojkens muntra leende förbyts till en otroligt ilsken uppsyn.
Pojken (vrålar): Jag vill ha den där drickan, får jag inte den så är du DUM I HUVUDET FÖR ALLTID!
Tanten stirrar chockerat på pojken, tar honom i handen, plockar ner drickan och skyndar mot kassan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback