Jul

Jag är en julkonservatist.
En extrem sådan.


Julen är en av de få saker jag faktiskt anser vara heliga
och just därför får faktiskt inget ändras under denna helg.
Det är nästan sjukligt hur konservativ jag är när det gäller detta.

x Julaftons morgon ska börjas med Toffifee i julstrumpan och ett litet paket.
Sedan frukost hemma hos Åats & Erika, alltid samma mat dessutom. Underbart.

x Efter lite dötid hemma mellan 11.00 - 13.00 drar vi till en av två olika Lomanders.
Kan vara farmor&farfar eller boråslomanders, något annat alternativ finns inte.

x Kalle Anka ska man se vid 15.00. Dödsstraff på dom som inte ser det.
Arne Weise måste vara värd, gärna efter hans död med.
Förändring är inte bra.

x Julmat efter Kalle och sedan blir det julklappar. En tomte måste man ha
även om de flesta i sällskapet är för gamla för sånt. Tomten får gärna
vara väldigt lik kusin Daniel med Intersport tubsockarna på, lite Bert-style sådär.

x Juldagen spenderas till största delen hemma, då man kan pilla lite med
sina juklappar från kvällen innan. 13.00 far man till mormor&morfar.
Maaaassa dötid ska det vara fram tills man får äta. Grönkålssoppa till de vuxna,
kakor och sånt till barnen. Typ. Sen blir det riktig mat. Sedan julklappsöppning.
Ingen tomte denna gången för nu har han faktiskt semester.

Blev visst inte så detaljerat som jag tänkt. Svårt att komma ihåg allt.
Har ju inte firat jul på 2 år. (AH THE HORROR)

Förövrigt är det förbjudet att spela julmusik förrän December.
Julpynt ska även det upp i December. (dödsstraff borde det vara på
de som är ansvariga för julpyntet i nordstan)
Ischoklad är ett måste. (trots att det är äckligt)
Knäck är ett måste. (trots att det fastnar i tänderna)
Pepparkakshus är ett måste.
Marsipanfigurer brevid pepparkakshuset är ett måste. (trots att dom aldrig äts upp)
Tomten under granen ska vara halvnaken och skallig. (ja, så är det faktiskt)
Att pilla på julklapparna i förväg är ett big no no.
Lussekatterna ska ha saffran i.
Julkalendern ska vara bra. (svt har brutit mot denna regel sen 2003, skärpning!)
Utgång under julhelgen är F-Ö-R-B-J-U-D-E-T. (jättemycket dödsstraff på detta)

Varsågoda, lycka till med att fira jul med mig.

Kommentarer
Postat av: Frida

...fast i år ska vi ju fira Julafton i Slätthult Amanda...det funkar åxå eller ;)

2009-12-05 @ 10:41:22
Postat av: Camilla

Haha, lite kul att jag kan känna igen mig i flera av dina punkter. Julkonservatism fo sho! Nu är det så att jag har utmanat dig på min blogg. Visa vad du önskar dig i julklapp. Lite kuligt :)

2009-12-17 @ 16:55:32
URL: http://camillajacobson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback